Jak bezpiecznie przesyłać dokumenty zabezpieczone hasłem ZIP

  • storage-38093_640

    Przesyłanie dokumentów poprzez email jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza kiedy pliki zawierają wrażliwe dane, które pod żadnym pozorem nie mogą trafić w niepowołane ręce.


    Na szczęście można zabezpieczać pliki na różne sposoby. Jednym z nich, najprostszym i dość bezpiecznym jest tworzenie paczki ZIP zabezpieczonej hasłem.


    Paczki można tworzyć za pomocą wielu programów takich jak 7-ZIP, WinRar, czy omawiany w tym poradniku, darmowy program Bandizip.


    Naturalnie program pobieramy ze strony producenta, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, omawianymi w artykule Bezpieczeństwo w sieci.

    Pobieramy program klikając na stronie "Pobierz teraz".


    Po ściągnięciu programu, uruchamiamy pobrany plik i jeśli wyświetli się okienko z pytaniem, czy uruchomić program, klikamy "Uruchom". Po chwili rozpocznie się instalacja, podczas której pierwszą decyzją będzie wybór języka, który automatycznie ustawiony jest na Polski, więc klikamy OK.


    W nowo otwartym oknie klikamy "Zainstaluj". Jeśli po zainstalowaniu programu wyskoczy okienko z reklamą, klikamy "No, thanks", aby odmówić. Na koniec wyskoczy okienko programu, które swobodnie można zamknąć.

    i1
    1

    Teraz przyszedł czas na zabezpieczenie dokumentów.


    Zaznaczamy pliki, które chcemy zabezpieczyć i kiedy wszystkie te pliki będą zaznaczone, klikamy na jeden z nich prawym przyciskiem myszy.


    W rozwiniętym menu wybieramy "Dodaj do archiwum (Bandzip)". 

    Otworzy się okno programu Bandzip w którym widoczne będą wszystkie te pliki, które wybraliśmy. Jeśli tak nie jest, należy kliknąć "Anuluj" i spróbować raz jeszcze, tak aby na białym polu widoczne były wszystkie pliki, które chcemy zabezpieczyć, tak jak na obrazku obok.


    Jeśli wszystkie pożądane pliki będą na białym polu, należy kliknąć "Więcej opcji", aby wyświetliły się dodatkowe opcje, z których chcemy skorzystać.

    2
    3

    Okno programu rozszerzy się i naszym oczom ukażą się nowe możliwości. Wszystkie opcje pozostawiamy bez zmian, za wyjątkiem jednej.


    Klikamy "Wprowadź hasło", dzięki czemu uaktywnią się dwa pola, które przed kliknięciem były szare, a teraz wyświetlają się na biało i są aktywne.

    Należy teraz wpisać hasło w polach, które się uaktywniły. Wpisujemy przygotowane słowo, lub liczbę, czy dowolny ciąg znaków klawiatury w pole po prawej stronie od napisu "Wprowadź hasło", a następnie wprowadzamy ten sam ciąg znaków w polu obok napisu "Wprowadź ponownie hasło".


    Ważne jest, aby wprowadzone hasło przekazać odbiorcy maila w inny sposób, aniżeli poprzez pocztę elektroniczną, aby w przypadku przechwycenia wiadomości przez hakera, hasło nie dostało się w jego ręce. Po przejęciu wiadomości złodziej otrzyma tylko plik, bez hasła, więc nie będzie mógł zobaczyć dokumentów.


    Hasło należy więc przesłać smsem, listem, powiedzieć podczas rozmowy telefonicznej, bądź przekazać osobiście, byle tylko nie wysyłać mailem razem z plikami, które są zaszyfrowane tym hasłem.

    4
    5

    Po kliknięciu "Start" rozpoczyna się proces pakowania dokumentów w jeden plik zabezpieczony hasłem. Proces może trwać od ułamka sekundy, do kilku minut w przypadku dokumentów.


    Proces pakowania sprawia, że wiele plików z dokumentami łączonych jest w jedną paczkę, dlatego wysyłać będziemy nowo powstały plik ".zip".


    Plik, który powstanie, jeśli nie nadamy mu nazwy samodzielnie, otrzyma nazwę folderu, w którym się znajduje. W naszym przykładzie folder, w którym były dokumenty nazywa się "Testowy", dlatego paczka nazywa się "Testowy.zip".

    Po wysłaniu mailem otrzymanego pliku ".zip", odbiorca pobierze przygotowaną przez nas paczkę i uruchomi ją. 


    Na komputerze odbiorcy pojawi się okno z prośbą o podanie hasła dostępu. W tym oknie odbiorca będzie musiał podać dokładnie ten sam ciąg znaków, jaki wprowadziliśmy zabezpieczając dokumenty - uwzględniając wielkość liter.


    Jeżeli odbiorca wpisze identyczne hasło, jakie wpisaliśmy do zabezpieczenia dokumentów, wyświetlą mu się wszystkie dokumenty, które zabezpieczyliśmy.

    6
    Udostępnij