Co to jest zarządzanie projektami?

  • Dla kogo zarządzanie projektami?

    Zarządzenie projektami to popularne sformułowanie w wielu poważnych organizacjach. Jak się jednak okazuje, przydaje się ono również dla starto-upowców i firm, które chcą wypłynąć na nowe, nieznane wody. Dla kogo jest więc zarządzanie projektem, co możemy dzięki niemu uzyskać oraz jak się go nauczyć?



    Aby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw poznać samą definicję zarządzania projektami. Mówi ona o tym, że jest to nic innego jak metodologiczny, plan działania dla biznesu. Powinni po niego sięgąć przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy chcą się przebranżowić, albo poszerzyć zakres działalności swojej firmy. Dobrze przygotowany plan jest w stanie przewidzieć różne czynniki ryzyka, możliwe problemy, czy wycenę kosztów. Dzięki temu nasza praca będzie bardziej usystematyzowana oraz bezpieczniejsza.

    1
    consultant-779590_1920

    Powstanie planu krok po kroku

    Zanim zabierzemy się za nową inwestycję, warto ubrać dany pomysł w określone ramy. Na tym etapie, sprawdzimy, czy jest zapotrzebowanie na rynku na daną usługę, czy będzie ona opłacalna i czy całość ma jakikolwiek sens.


    Pierwszym etapem zarządzania projektem jest więc przygotowanie tak zwanej Karty Projektu. Dokument ten to spisanie czarno na białym naszych głównych założeń i ram czasowych. Pomoże to w przedstawieniu pomysłu partnerom, czy też potencjalnym sponsorom.


    Następnym krokiem jest Plan Zarządzania Projektem. Ma on za zadanie przygotować nas na różne ewentualności. Powinniśmy w nim skupić się na możliwych problemach  oraz przeszkodach. Dzięki temu będziemy w stanie albo je przewidzieć, albo poradzimy sobie z nimi o wiele łatwiej. Warto zadbać również o sprawdzenie, czy posiadamy wszystkie niezbędne zasoby, czy też będziemy musieli wejść we współpracę z podmiotami trzecimi.


    Kiedy nasza Karta Projektu i Plan Zarządzania Projektem są już gotowe, możemy rozpocząć realizację planu. Na tym etapie przekonamy się, że dzięki przygotowanej wcześniej pracy, wszystko odbywa się bez większych problemów. Zespół doskonale wie, co ma robić i jak się zachować w określonej sytuacji, a Ty zachowujesz spokojną głowę.

    Podsumowanie

    Na sam koniec warto zrobić sobie krótkie podsumowanie. Wiadomo, że nie ma nigdy przypadku, kiedy nie pojawią się żadne niespodziewane okoliczności. Jednak dzięki końcowemu raportowi sprawdzimy, w jakich obszarach nasz zespół poradził sobie wzorowe, a jakie sytuacje wymagają osobnego omówienia. Umożliwi to wyciągnięcie wniosków na przyszłość.


    Jak widzimy, zarządzanie projektami niesie ze sobą szereg korzyści. Dzięki niemu mamy możliwość zdefiniowania naszego nowego pomysłu i ubrania go w określony ramy czasowe oraz w kosztorys. Metodologii poszczególnych etapów najlepiej jest nauczyć się od profesjonalistów z tej dziedziny. Na rynku szkoleniowym możemy odnaleźć sporo ofert, które pomogą nam w uzyskaniu biegłości w tej dziedzinie.


    Zarządzanie projektami wcale nie musi być nudnym i pracochłonnym zajęciem, odpowiednie metody mogą dodać więcej kreatywności. Idące za tym rezultaty są bezcenne.


    Więcej informacji znajdziesz na - https://leadership-center.pl/2019/03/zarzadzanie-projektami/

    office-1486358_1920 3