ICM Istotność Chłonności Minerałów

  • Dlaczego ICM jest ważne?

    ICM, inaczej przyswajanie minerałów ma szczególne znaczenie dla człowieka, ponieważ są one częścią ludzkiego organizmu i mają przypisane konkretne role jakie pełnią. Minerały nie są substancjami zewnętrznymi, to ważne elementy ludzkiego ciała, odgrywające kluczową rolę w jego budowie. Minerały podtrzymują wszelkie funkcje organizmu, od prawidłowego składu krwi, po sprawny wzrok, czy słuch.


    ICM jest ważnym czynnikiem utrzymania zdrowia, wraz z prawidłową higieną fizyczną i psychiczną, a także aktywnością ruchową. Dostarczanie minerałów do organizmu jest ważnym elementem tej symbiozy i nie należy go zaniedbywać, tak samo jak jej pozostałych elementów.

    icm
    marchew

    Witamina A

    Istotność Chłonności Minerału retinolu polega przede wszystkim na jego wpływie na ludzki wzrok. Elementy witaminy A znajdują się w pręcikach siatkówki oka i są odpowiedzialne za odbieranie bodźców wzrokowych. Dostarczanie do organizmu retinolu jest więc uzupełnianiem elementów znajdujących się w oku. 


    Oprócz wpływu witaminy A na odbieranie bodźce wzrokowe, retinol ma też swój udział w budowaniu komórek włosów, skóry, a także paznokci. Mężczyznom retinol pomaga w budowie komórek rozrodczych. Witamina A jest też ważnym elementem funkcjonowania układu odpornościowego, ma również działanie oczyszczające i odtruwające, a także wpływa na obniżenie złego cholesterolu. Produkty bogate w retinol to marchew, tran i wątróbka.

    Witamina B1

    Tiamina to minerał, którego niedobór w naszym organizmie wiąże się z wieloma niebezpiecznymi skutkami. Zaniedbanie dostarczania witaminy B1, negatywnie wpływa na serce, przewód pokarmowy i układ nerwowy. Objawy niedoboru tiaminy to między innymi bóle żołądka, brak apetytu, wymioty, zmęczenie, przyspieszenie akcji serca.


    Witamina B1 wpływa pozytywnie na działanie układu nerwowego i serca, reguluje spalanie węglowodanów, wspomaga koncentrację, zmniejsza ból, przyspiesza gojenie się ran. Produkty, w których znajdują się znaczące ilości tiaminy, to między innymi siemię lniane, słonecznik oraz soczewica.

    siemię lniane
    migdały

    Witamina B2

    ICM ryboflawiny to przede wszystkim poprawa odporności i wzroku. Witamina B2 wpływa pozytywnie na stan skóry, błon śluzowych i nabłonka, proces wzrostu, odbudowy i gojenia się ran. Największą zawartość ryboflawiny znajdziemy w migdałach, serze feta i jajkach. Zestawienie produktów bogatych w minerały.


    Niedobór ryboflawiny powoduje między innymi bezsenność, utrudnioną koncentrację, a także obniżenie odporności organizmu. Zapewnienie właściwego poziomu tego minerału to również zapobiegnięcie negatywnego wpływu na narząd wzroku, na przykład pogorszenie ostrości widzenia. Niedobór witaminy B2 powoduje również choroby skóry, wypadanie włosów, czy zapalenie spojówek.

    Witamina B3

    Niacyna ma silne właściwości uspokajające i antydepresyjne. Spożywanie produktów bogatych w witaminę B3 w sytuacjach przygnębienia, bądź stresu, silnie łagodzi te objawi i przynosi ulgę. Niacyna jest odpowiedzialna również za obniżanie cholesterolu w organizmie, ma też pozytywny wpływ na skórę, włosy i paznokcie, które są dzięki niej wzmacniane.


    Niacyna jest minerałem mającym wpływ na przewód pokarmowy, poprzez regulowanie jego działania, a także na wątrobę, oczyszczając ją z toksyn. Jest to również minerał wpływający korzystnie na przyspieszenie gojenia się ran. Niacynę można znaleźć przede wszystkim w tuńczyku, piersi z kurczaka, orzeszkach ziemnych i nerkowcach.

    tuńczyk
    soczewica

    Witamina B5

    Kwas pantotenowy to minerał, którego niedobór odczujemy poprzez różnego rodzaju bóle, między innymi ból głowy, czy mięśni, a także ból brzucha. Jest to więc witamina, która powinna być przyjęta w pierwszej kolejności, przed ewentualnym spożyciem środków przeciwbólowych. Zaniedbanie przyjmowania witaminy B5 powoduje również skurcze mięśni.


    Zaburzenia snu, a jednocześnie łatwe opadanie z sił, to kolejne skutki niedoboru kwasu pantotenowego. W krytycznych sytuacjach organizm dopomina się tego minerału poprzez wymioty, łatwe popadanie w stan zdenerwowania. Produkty, po które warto sięgnąć przy wymienionych objawach to soczewica, jajka, czy wątróbka.

    Witamina B6

    Pirydoksyna jako witamina z grupy B, odgrywa role po części zbiegające się z funkcjami innych witamin tej samej grupy. Witamina B6 jest więc minerałem działającym antydepresyjnie czy też przeciwbólowo. Pirydoksyna ma też działanie dedykowane kobietom, w ich comiesięcznych bolesnych skurczach.


    Witamina B6 wpływa korzystnie na układ odpornościowy, a także poprawia koncentrację, pozwalając lepiej się skupić i zachować trzeźwość umysłu. Zaniedbanie dostarczania tej witaminy może nawet trwale uszkodzić pamięć i zdolność do koncentracji. Produkty bogate w witaminę B6 to pistacje, słonecznik i czosnek.

    pistacje
    fasola

    Witamina B9

    Kwas foliowy jest szczególnie ważnym minerałem dla kobiet w ciąży, ponieważ spełnia wiele ról związanych z prawidłowym rozwojem płodu dziecka, jak na przykład wykształcanie tkanki mózgu nienarodzonego dziecka. Oprócz niezliczonych pozytywnych czynności, które witamina B9 wykonuje w rozwoju płodu, kwas foliowy wpływa również na wytwarzanie mleka matki.


    Pozostałe role witaminy B9 niezwiązane z ciążą to regulacja układu nerwowego, regulacja produkcji krwi, działanie antydepresyjne. Niedobór kwasu foliowego jest szczególnie niebezpieczny wśród dzieci, ponieważ powoduje zahamowanie ich wzrostu. Produkty pomagające zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę B9 to fasola, brokuły i szpinak.

    Witamina B12

    Witamina B12 jest minerałem mającym wpływ na poprawę nastroju. Ma ona również działanie antydepresyjne. Jest to składnik mineralny, dzięki któremu przy zaspokojeniu zapotrzebowania na tą witaminę usprawniona jest koncentracja i umiejętność uczenia się. Jest to więc minerał absolutnie niezbędny dla wszystkich studentów i innych osób uczących się.


    Niedobór witaminy B12 ma szereg negatywnych skutków, takich jak zaburzony nastrój, utrata pamięci, bóle mięśniowe. ICM tego minerału jest ważny dla każdego, dla kogo ważne jest, aby przesypiać dobrze noce. Jest to również składnik niezbędny dla osób, które mają zaburzenia czucia w kończynach. Witamina B12 znajduje się w jajkach, wątróbce i mozzarelli.

    jajko
    papryka

    Witamina C

    Roli witaminy C, nie sposób przecenić. To skarbnica dobra dla naszego organizmu, choć powstały wokół niej też pewne mity. Istnieje na przykład teoria, że kwas askorbinowy wzmacnia odporność organizmu, jednak prawda jest taka, że witamina C jedynie wpływa na złagodzenie objawów przeziębienia.


    Kwas askorbinowy jest bezcennym minerałem dla wszystkich tych, którzy chcą się pozbyć zmarszczek, ponieważ składnik ten wpływa na gładkość skóry i niwelowanie fałdków na twarzy. Jest to również minerał szczególnie ważny dla sportowców i osób po zabiegach, czy wypadkach, ponieważ przyspiesza gojenie się ran i złamań. Produkty, które warto zakupić w celu uzupełnienia tego składnika to papryka, czerwona porzeczka i brokuły. 

    Witamina D

    Kalcyferol jest witaminą, która ma wpływ na wchłanianie wielu mikroelementów i makroelementów takich jak wapń, czy fosfor. Jest to również szczególnie ważny minerał odpowiadający za wzmocnienie tkanki kostnej organizmu człowieka. ICM kalcyferolu odgrywa rolę we wzmacnianiu odporności organizmu. Jest on dodatkowo cenny ze względu na swoje antybakteryjne działanie.


    ICM witaminy D ma szczególne znaczenie dla sportowców, zwłaszcza kulturystów, ponieważ ma ona wpływ na utrzymywanie prawidłowej masy i siły mięśni. Ma ona również działanie przeciwzapalne, a także regenerujące. Produkty szczególnie bogate w ten minerał to tran, makrela i jajka.

    makrela
    słonecznik

    Witamina E

    Tokoferol jest jedną z witamin rozpuszczalnych w tłuszczu, co oznacza, że najlepiej ją spożywać w połączeniu z pokarmami zawierającymi tłuszcz. W przeciwnym wypadku pomimo przyjęcia witaminy, nie zostanie ona przyswojona. Witamina E jest niezwykle silnym przeciwutleniaczem. Minerał ten spowalnia proces starzenia się i zmniejsza ryzyko chorób serca, a także zwiększa odporność.


    Wprawdzie tokoferol jest bardzo powszechnym minerałem w produktach spożywczych, w związku z czym jego niedobór jest niezwykle rzadkim zjawiskiem, jednak można do niego doprowadzić stosując specjalne diety. Dlatego warto zaopatrzyć się w słonecznik, migdały i orzechy laskowe, aby mieć pewność, że witaminy E nam nie zabraknie.

    Witamina K

    Filochinon jest wyjątkowym minerałem, ponieważ bardzo łatwo odgadnąć, w jakich produktach się on znajduje. Witaminę K odnajdziemy bowiem w większości warzyw i owoców w kolorze zielonym. Znajdziemy więc filochinon w zielonej papryce, ale niekoniecznie w czerwonej, czy żółtej. Najbogatsze w tą witaminę są więc szpinak, brokuły i szczypiorek. Warto jednak pamiętać o kiwi, które choć nie obfituje w filochinon w takim stopniu jak wymienione warzywa, wciąż ma go sporo, a do tego zawiera dużo kwasu askorbinowego.


    Rola witaminy K to przede wszystkim regulacja funkcji krwi, przede wszystkim jej krzepliwości.  Wprawdzie najważniejszą rolą filochinonu jest udział w prawidłowej gospodarce krwi, stąd można skojarzyć witamina K jak krew. Jednak ma ona również udział w oczyszczaniu organizmu.

    brokuły