IELTS – porady i wskazówki jak zdać, poziom egzaminu

  • book-791884_640

    W lutym 2016 roku miałem przyjemność podchodzić do egzaminu IELTS. Chciałbym podzielić się wnioskami i poradami, które mam nadzieję pomogą Ci zdać IELTS na jak najlepszym poziomie.

    Egzamin IELTS składa się z czterech części. Egzamin ustny (speaking) odbył się w moim przypadku dzień przed datą na którą się zarejestrowałem. Ku mojemu zaskoczeniu, ośrodek egzaminacyjny (w moim przypadku British Counsil w Warszawie) ma prawo ustalić część ustną egzaminu 7 dni przed i 7 dni po dacie wybranej podczas rejestracji, a najczęściej dzieje się to 1 dzień przed lub w dniu egzaminu. 

    Pojawiłem się na miejscu 3 godziny przed wyznaczoną dla mnie godziną i czekałem w poczekalni na wygodnej kanapie, obserwując jak pracownik wywołuje osoby zdające IELTS. Osoby wyznaczone na swoją godzinę (około 8 zdających) proszone były do drugiej poczekalni - 10 minut wcześniej, gdzie panowały już warunki egzaminacyjne, tzn. zakaz komunikowania się. W drugiej poczekalni każdy uczestnik był rejestrowany, składał podpis, robione mu było zdjęcie lustrzanką Nikona, a następnie otrzymywał numer pokoju i wraz z pracownikiem i całą grupą szedł do wyznaczonego dla siebie pokoju, w którym był jeden egzaminator. Rozmowa była nagrywana, a egzaminator (w moim przypadku niezwykle miła pani) prowadził rozmowę. To bardzo ważna uwaga dla tych, którzy (tak jak ja) podchodzą do IELTS z marszu – uczestnik nie musi znać procedur egzaminu. Na początku pani egzaminator zapytała o moje miasto rodzinne w kilku następujących po sobie pytaniach. Dalej otrzymałem temat, na który miałem minutę, aby się przygotować i 2 minuty, żeby o nim mówić. Co ciekawe, mój monolog był moim zdaniem bardzo długi i byłem bardzo zaskoczony, że kiedy przestałem mówić, pani egzaminator pokazała ręką abym kontynuował... i tak dwa lub trzy razy – wniosek, mów naprawdę długo, nie przerywaj – egzaminator Ci przerwie i to jest normalne i dobre. Dalej były pytania do tematu a także kilka innych pytań i egzamin dobiegł końca.

    Moja porada do egzaminu ustnego: kłam! Nie przejmuj się proszę sprawami etycznymi. Ja sam staram się być uczciwym człowiekiem i nie okłamywać kogokolwiek. Jednak warunki egzaminacyjne to zupełnie inna kwestia. Kiedy starasz sobie przypomnieć wydarzenia, czy fakty, zacinasz się! Egzaminator myśli, że szukasz słowa, że Twoje umiejętności językowe są słabe, podczas gdy Ty zacinasz się próbując przypomnieć sobie fakty. Nie rób tego! Niech każde Twoje zdanie będzie wymyślone. Załóż, że niezależnie od okoliczności będziesz tylko zmyślać. To uratuje Twój wizerunek w oczach egzaminatora, który zauważy, że przetwarzasz błyskawicznie, czyli jesteś biegły językowo.

    Wyniki części speaking nie są podawane po egzaminie – jak to bywa na maturze. Wyniki wszystkich części otrzymasz razem, pocztą, dwa tygodnie po egzaminie.

    books-1035087_640

    Następnego dnia, tj. w dniu który wybrałem na egzamin IELTS, odbyła się część pisemna, składająca się z modułów listening, reading, writing. Całość pisana była bez przerwy! Zjawiłem się w hotelu, w którym odbywał się egzamin 2 godziny przed jego rozpoczęciem. Zalecane jest pojawić się tam 45 minut przed godziną egzaminu (jest o tym informacja w mailu). Przybycie pierwszym nie miało znaczenia. Komisja wpuszczała zdających w porządku pseudo alfabetycznym. Uczestnicy podzieleni byli na 2 grupy, które podzielone zostały na 2 części alfabetycznie. Wywoływano więc jednocześnie uczestników od początku i od środka alfabetu z grupy pierwszej, a następnie raz jeszcze od początku i od połowy alfabetu z grupy drugiej. Miało to uchronić osoby na literę Z przed najdłuższym czekaniem, jednak moim zdaniem wprowadziło niepotrzebny zamęt (moja litera minęła, a mnie nie wyczytano... panika w oczach), jako że od początku nikt nie wiedział o żadnych grupach i czekał na swoją kolej, która dla połowy zestresowanych uczestników nie nastąpiła, aż do wejścia na salę pierwszych 50 osób.

    IELTS

    Członkowie komisji zaprowadzili każdego zdającego na swoje miejsce. Stanowiska ułożone były według rodzaju egzaminu (Academic / General) i według nazwiska.

    Pierwszą częścią egzaminu pisemnego był listening trwający 40 minut. Nagranie odtwarzane było JEDEN RAZ. Należało odpowiedzieć na 40 pytań słownie lub literą alfabetu odpowiadającą za przygotowaną wcześniej odpowiedź. Słuchanka przygotowana była oczywiście w sposób podchwytliwy, tzn. to że usłyszysz liczbę gości, nie oznacza, że masz już gotową odpowiedź, ponieważ lektor zawacha się jeszcze i poda inną liczbę. Ważne: pytania ułożone są w kolejności odpowiadającej treści zadania. To ogromne ułatwienie. Nie musisz patrzeć po wszystkich odpowiedziach i zastanawiać się, na które pytanie teraz usłyszysz odpowiedź. Możesz się zrelaksować i skupić się na następnym w kolejności pytaniu. Naturalnie, lektorzy odpowiadają na pytania synonimami, ale nie zawsze. Nie należy się więc zbytnio stresować, egzamin nie jest aż tak trudny.

    Następną częścią był reading, który ku mojemu zaskoczeniu był dziecinnie prosty. Część reading również zawierała 40 pytań. Wszystkie odpowiedzi były w tekście bez większych kombinacji. To według mnie najłatwiejsza część egzaminu, którą chyba każdy uczestnik mógłby rozwiązać bezbłędnie gdyby... tylko było więcej czasu. Myślę, że nie należy denerwować się z powodu małej ilości czasu w części reading, ponieważ moim zdaniem, to jedyne utrudnienie, pozwalające sprawdzić poziom zdającego.


    Ostatnia w kolejności była część writing i tutaj czas jest naprawdę zbyt krótki. Moja porada: nie pisz na brudno! Tutaj poległem, jako że do egzaminu podchodziłem z marszu, nie zdawałem sobie sprawy z tego, ile czasu zabiera pisanie. Sporządziłem więc całe wypracowanie na brudnopisie, przepisałem je i zostało mi 10 minut z godziny na napisanie części pierwszej, co oczywiście było niemożliwe... Egzamin  składał się z 2 części. Pani z komisji, poradziła, aby skupić się na części drugiej, która jest lepiej punktowana. Tak też zrobiłem. Na część drugą przewidziane jest 40 minut, a na część pierwszą 20 minut. Część druga to temat, który należało opisać w 250 słowach. Część pierwsza to opis wykresu, moim zdaniem jakiś kompletny bezsens, który miał być opisany w 150 słowach.


    Podejście do egzaminu IELTS było niezwykle ciekawym doświadczeniem. Cena egzaminu to 720 złotych. Egzaminu nie można nie zdać. Każdy otrzymuje ocenę, określającą poziom językowy. Osobiście jestem bardzo zadowolony z IELTS, ponieważ nacisk jest położony na umiejętności praktyczne. Sam kuleję z gramatyki i nie przeszkadzało mi to na egzaminie na żadnej jego części. Podchodziłem do IELTS z myślą „egzamin sprawdza moją znajomość angielskiego, więc jeśli znam język, zdam egzamin”. Nie pomyliłem się. IELTS faktycznie sprawdza czy znasz język, a nie czy znasz reguły gramatyczne i zagadnienia teoretyczne.


    Chociaż pisałem, że podchodziłem do IELTS z marszu, nie miałem na myśli tego, że się nie uczyłem, ale to, że nie znałem procedur egzaminacyjnych i nie przygotowywałem się pod egzamin, ćwicząc jego części - czyli nie uczyłem się na egzamin, uczyłem się angielskiego.


    Moje przygotowania: zakupiłem wiele ciekawych książek, jednak ostatecznie wyszło na to, że moim jedynym przygotowaniem były fiszki. Opanowałem 6000 słów (z których większość zapomniałem, albo bałem się używać, bo nie byłem pewien pisowni). Oprócz tego ćwiczyłem oglądając filmy z napisami, najlepiej angielskimi, ale ciężko takie znaleźć.


    Moja porada: nie stresuj się, zwłaszcza na części ustnej. Ja zarejestrowałem się na IELTS wiele miesięcy przed egzaminem. Po rejestracji byłem pełen ekscytacji... i nerwów. Ciągle myślałem o egzaminie, rodzina, znajomi, ciągle przypominali mi o tym, że przede mną egzamin. Kiedy nadchodził luty, przywykłem już do myśli o IELTS do tego stopnia, że już mnie to nie ruszało. Myślę, że to dobry pomysł, zarejestrować się na egzamin na bardzo odległy termin, aby wszystkie emocje opadły. Myślę, że speaking, jest niezwykle łatwą częścią egzaminu, ponieważ egzaminatorzy uwzględniają stres zdających. Jeśli pozbędziesz się stresu, zdobędziesz dodatkowe punkty, za darmo! Wiedz, że egzaminator jest super uprzejmy i życzy Ci dobrze. To Twój przyjaciel. I nie chodzi tu o programowanie umysłu, ale o przyjęcie faktu, bo to jest całkowita prawda. Nie pozwól na to, żeby ten fakt doszedł do Ciebie po wyściu z sali, kiedy już będzie za późno. Tam naprawdę jest miła atmosfera, a egzaminator chce, abyś poradził sobie jak najlepiej!


    Kolejna porada: Odpowiadaj na każde pytanie! Jako egzaminator (w instytucji niezwiązanej z egzaminem IELTS) stykam się na co dzień z kartami odpowiedzi kandydatów, którym zabrakło jednego punktu do zdania egzaminu. To bardzo przykre dla egzaminatora, widzieć, że ktoś nie zalicza egzaminu "o włos", zwłaszcza kiedy pozostawił kilka odpowiedzi pustych. Pozostawienie pustej kratki nie jest czynem honorowym, poprzez który komisja widzi, że uczestnik jest świetnie przygotowany, a czego nie wie, pozostawia. Zostawienie pustej odpowiedzi jest powodem do smutku dla komisji, kiedy widać, że zdający się nauczył, a jednym punktem nie zdaje, a nawet nie próbował zawalczyć o łut szczęścia. Odpowiadaj więc na każde pytanie, bez wyjątku, nawet kiedy nie masz bladego pojęcia. Nie ma punktów ujemnych, więc strzelając nie możesz sobie zaszkodzić a jedynie pomóc.


    IELTS poziom

    2.0 - 3.0 - odpowiednik A1 - początkujący

    • Rozumie i używa znanych sobie wyrażeń i bardzo podstawowych fraz 
    • Potrafi się przedstawić, zadawać pytania i odpowiadać na pytania dotyczące swojego życia
    • Potrafi nawiązać prostą rozmowę, kiedy mówi się powoli

    3.0 - 4.0 - odpowiednik A2 - niższy średnio zaawansowany

    • Rozumie zdania i często powtarzane wyrażenia powiązane z życiem codziennym
    • Komunikuje się w prostych i rutynowych zadaniach wymagających podstawowej i bezpośredniej wymiany informacji
    • Opisuje proste terminy dotyczące środowiska i swojego otoczenia

    4.0 - 5.0 - odpowiednik B1 - średnio zaawansowany

    • Rozumie główne założenia informacji przedstawionej w jasny sposób
    • Radzi sobie z większością sytuacji, które pojawiają się podczas podróży
    • Potrafi napisać prosty tekst na znany temat lub na tematy osobiste
    • Opisuje doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i ambicje

    5.0 - 6.5 - odpowiednik B2 - wyższy średnio zaawansowany

    • Rozumie główne założenia skomplikowanych tekstów, zarówno na tematy konkretne jak i abstrakcyjne
    • Rozmawia w pewnym stopniu w sposób biegły i spontaniczny, dzięki czemu rozmowa z rodowitym anglikiem nie sprawia problemów żadnej ze stron 
    • Pisze czyste, szczegółowe teksty dotyczące szerokich zagadnień

    7.0 - 8.0 - odpowiednik C1 - zaawansowany

    • Rozumie szeroki zakres zagadnień i rozumie ukryte znaczenie
    • Wyraża się w sposób biegły i spontaniczny bez przerw na przypominanie sobie słów i wyrażeń
    • Używa języka w sposób elastyczny i efektywny w celach społecznych i akademickich
    • Pisze czyste, dobrze zbudowane, szczegółowe teksty, na skomplikowane tematy

    8.0 - 9.0 - odpowiednik C2 - profesjonalny

    • Rozumie z łatwością praktycznie wszystko co słyszy lub czyta
    • Podsumowuje informacje ze źródeł słyszanych i czytanych, rekonstruując argumenty w zgodną prezentację
    • Wyraża się spontanicznie, biegle i precyzyjnie, odróżniając odcienie znaczeń nawet w najbardziej złożonych zagadnieniach