Nikt z nas nie jest przygotowany na śmierć bliskiej osoby. Rzadko jednak rodziny wiedzą jak załatwić formalności pogrzebowe, tak aby nie sprawiało to problemu. Trzeba pamiętać o zgłoszeniu zgonu do 3 dni po śmierci, w urzędzie stanu cywilnego. Następnie zostaje jeszcze parę formalności po śmierci krewnego.
Formalności po śmierci – zależność od miejsca zgonu
Zadając sobie pytanie, jak załatwić formalności pogrzebowe, musimy wziąć pod uwagę miejsce zgonu. Jest to kluczowe dla przebiegu i realizacji spraw po śmierci.
Śmierć w domu
W tym przypadku pierwszą rzeczą, którą powinno się zrobić jest wezwanie lekarza pierwszego kontaktu lub pogotowia. Właśnie on potwierdza odejście, a następnie wystawia kartę zgonu. Po odebraniu takiego dokumentu należy zadzwoń do zakładu pogrzebowego. Ich zadaniem jest przewóz ciała specjalnym samochodem do chłodni.
Śmierć w szpitalu
Tutaj kartę zgonu wystawia lekarz opiekujący się pacjentem. Odebranie jej jest bardzo ważne w następnych krokach. Na rodzinę lub bliskich przechodzi odpowiedzialność za ciało zmarłego i odebranie zwłok ze szpitalnej kostnicy. Następnie wybieramy dom pogrzebowy, który zajmie się organizacją pochówku.
Formalności w zakładzie pogrzebowym
Po odebraniu karty zgonu i wyborze zakładu pogrzebowego, przechodzimy do reszty formalności po śmierci. Tam zostaje przeprowadzona cała organizacja pochówku.
Do prawidłowej organizacji uroczystości potrzebujemy wybrać:
- cmentarz, gdzie będą spoczywać szczątki zmarłego,
- charakter uroczystości – tutaj mamy wybór między pogrzebem wyznaniowym (ze wskazaniem religii) lub świeckim,
- pogrzeb tradycyjny (złożenie do grobu) lub połączony z kremacją.
Jak załatwić formalności pogrzebowe – potrzebne dokumenty
Jednak, aby dom pogrzebowy mógł przystąpić do działań należy złożyć komplet dokumentów, w tym:
- kartę zgonu (otrzymaną od lekarz),
- akt zgonu,
- dowód osobisty zlecającego organizację uroczystości pogrzebowej,
- podanie o dochowanie, jeżeli jest taka konieczność,
- zaświadczenie z parafii zmarłego, w ramach której wyraża się zgodę na pogrzeb w obrzędzie katolickim poza parafią zmarłego,
- legitymację emeryta, rencisty lub ostatni wycinek emerytury czy renty, jeśli pogrzeb będzie kredytowany,
- odpis aktu urodzenia lub małżeństwa wnioskodawcy potwierdzający pokrewieństwo ze zmarłym.
Taka dokumentacja jest podstawą do organizacji pogrzebu. Często zdarza się, że rodzina zmarłego jest przepełniona smutkiem i żalem. Co uniemożliwia lub utrudnia zadanie zbierania dokumentów. Dlatego bardzo ważne jest wybrać zakład, który weźmie na siebie wszystkie obowiązki organizacyjne. Więcej informacji dotyczących wszelkich formalności znajdziesz na pogrzebymemorial.pl.
O czym należy pamiętać po uroczystościach pogrzebowych?
Po pogrzebie nadchodzi czas na wybór pomnika czy nagrobka. Czyli podjęcie decyzji co do wyglądu miejsca spoczynku bliskiego. Trzeba określić kolor, materiał i wielkość nagrobka, ale także ewentualny napis. Na niektórych nagrobkach jest też umieszczane zdjęcie zmarłego i przygotowywane są wazony na kwiaty. Czas po pochówku też jest okresem, gdy zamawiane są msze w intencji zmarłego.