Miernik grubości lakieru – jak się nim posługiwać?

  • Miernik do badania grubości lakieru

    Miernik do badania grubości lakieru to przydatne urządzenie pozwalające wykryć czy używany samochód, który planujemy kupić ma wypadkową przeszłość. Mierniki lakieru oferowane są w atrakcyjnych cenach przez, co są szeroko dostępne i chętnie wykorzystywane przez osoby, które zawodowo trudnią się kupnem i sprzedażą aut z drugiej ręki.


    Przydatne również w pracy rzeczoznawców samochodowych czy pracowników firm ubezpieczeniowych. Jak prawidłowo wykonać pomiar grubości lakieru? O tym więcej w dalszej części tego artykułu.

    Man with protective clothes and mask painting car using spray compressor. Selective focus.
    mierniklakieru

    Miernik grubości lakieru samochodowego - co to za urządzenie?

    Zakup używanego auta to decyzja, która wiąże się z bardzo dużym ryzykiem. Wielu nieuczciwych sprzedawców stara się zataić fakt, że samochód był poważnie uszkodzony na skutek wypadku czy kolizji. Małe uszkodzenia, które zostały źle naprawione, są najczęściej potencjalnym źródłem ataków korozji, które później dość trudno usunąć. Znalezienie takiego uszkodzenia jest podstawą do negocjacji ceny, czego każdy sprzedawca chciałby przecież uniknąć.


    Miernik lakieru to urządzenie znane również pod nazwą „tester lakieru”, „czujnik lakieru” czy grubościomierz”. Służy ono do pomiaru grubości warstwy lakieru na podłożu stalowym, ocynkowanym i aluminiowym. Z jego pomocą możemy sprawdzić czy używane auto, które planujemy kupić nie były szpachlowane lub dwukrotnie malowane.

    Jak działa tester lakieru?

    Miernik grubości lakieru samochodowego mierzy grubość warstwy niemetalicznej (szpachla, lakier, plastik itp.) na podłożu metalicznym (stal, stal ocynkowana, niektóre modele aluminium). Grubość powłoki mierzy się w mikrometrach (jedna milionowa metra - μm). Mierniki lakieru pozwalają sprawdzić stan karoserii pojazdu, czyli grubość lakieru oraz szpachli, dzięki szybkiemu procesorowi oraz sondzie z głowicą zakończoną tzw. kulką.


    Sondy mierników lakieru posiadają ruchome głowice pomiarowe, które ułatwiają precyzyjny pomiar. Wyniki wyświetlane są na czytelnym wyświetlaczu LCD. Testery lakieru rozpoznają czy blacha stalowa jest ocynkowana, lakier oryginalny, czy są dwie warstwy lakieru lub szpachla. Urządzenie pozwala wykryć element karoserii, który został wymieniony w całości, gdyż najczęściej stosuje się tanie odpowiedniki nieocynkowane.

    ford-440868_640
    mechanic-346257_640

    Pomiar grubości lakieru krok po kroku

    Pomiary grubości lakieru należy wykonywać na czystym samochodzie, gdyż grubsza warstwa brudu może zafałszować wyniki. Pomiary najlepiej zaczynać od dachu samochodu, który jest elementem auta najmniej narażonym na uszkodzenia. Miernik grubości lakieru przykładamy w kilkunastu miejscach - zarówno na środku, jak i na jego krawędziach. Jest to punkt odniesienia do dalszych pomiarów. Dach ulega uszkodzeniu głównie przy poważnych wypadkach. Aby pomiar był precyzyjny i wiarygodny, należy wykonać go miernikiem z odpowiednią końcówką, którą dotykamy lakieru, najlepiej, jeśli będzie połączona z miernikiem kablem. Wówczas wyświetlacz trzymamy w jednej dłoni, a sondę w drugiej, co pozwoli zminimalizować drgania. Mierniki z kulistą końcówką sondy można dokładnie przyłożyć do owalnego elementu. Nie da się tego zrobić korzystając z sondy z płaskim końcem, która może mierzyć nieprawidłowo także wówczas, gdy między nią a lakierem znajdzie się np. ziarenko piasku.


    Grubość oryginalnego lakieru na aucie powinna zawierać się w przedziale 80 μm - 180 μm. Na jednym pojeździe może odchylać się do 40% natomiast druga warstwa lakieru to pomiary dwukrotnie wyższe do 400 μm. W przypadku wartości jeszcze wyższych mamy już do czynienia ze szpachlą. Prawa strona powinna być pomalowana symetrycznie z lewą stroną, jeśli to nie pomoże, należy porównać wyniki z drugim takim samym modelem samochodu oraz rocznikiem.

    Pomiar grubości lakieru - ciąg dalszy

    Powłokę samochodu warto zmierzyć również na słupkach i progach, które po kolizji znacznie trudniej wymienić niż np. maskę lub drzwi. Pomiary grubości lakieru dokonujemy od wewnętrznej i zewnętrznej strony.


    Uszkodzenia dachu i słupków praktycznie dyskwalifikują auto, gdyż świadczą o jego udziale w poważnej kolizji. Z kolei progi często naprawiane są z powodu korozji, co potencjalnemu kupującemu powinno dać dużo do myślenia.

    auto-2861859_640