Odchudzanie trudne i trwające wieki, ale skuteczne i zdrowe

  • Tysiące diet-cud, miliony pseudo ekspertów wymyślających teorie bez pokrycia i miliardy sprzedanych pigułek, które bardziej szkodzą, niż pomagają, to bilans ostatnich lat, powodujący obrzydzenie tematu odchudzania do granic przyzwoitości i ogólne zniechęcenie do podejmowania jakichkolwiek działań.

    Czym są Kalorie, jaki mają wpływ na organizm i jak wykorzystać tą wiedzę na swoją korzyść

    Aby zrozumieć tycie i odchudzanie, należy przede wszystkim zrozumieć czym są Kalorie. To jednostki energii, pisane z wielkiej litery oznaczają tysiąc kalorii, inaczej kilokalorie. Jedna kcal podnosi temperaturę jednego kilograma wody w ciele o jeden stopień Celsjusza. To ważna informacja, która mówi o tym, że potrzebujemy Kalorii do utrzymywania organizmu w prawidłowej temperaturze, co dzieje się poprzez ich spalanie. Oznacza to też, że spalanie kalorii jest procesem ciągłym, naturalnym i zupełnie niezwiązanym z odchudzaniem. Spalanie Kalorii utrzymuje nas przy życiu.



    cereal-898073_640
    background-1239436_640

    Zapotrzebowanie organizmu na Kalorie jest zależne od wieku, płci, aktywności i innych czynników. Średnio zapotrzebowanie to wynosi około 2500 kcal na dzień. W wielkim uproszczeniu, codzienne spożywanie 2500 Kalorii sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu organizmu, utrzymaniu go w odpowiedniej temperaturze i nie powoduje ani tycia, ani chudnięcia. Podążając tym tokiem myślenia, dostarczanie organizmowi 2400 Kalorii dziennie, przy zapotrzebowaniu 2500 kcal, powoduje niedobór tych jednostek energii, a więc chudnięcie, spowodowane spalaniem zmagazynowanego tłuszczu. Dostarczanie natomiast 2600 kcal oznaczać będzie odłożenie się nadmiarowych 100 Kalorii w postaci wspomnianego już tłuszczu.

    Sytuacja komplikuje się trochę, kiedy w grę wchodzi ruch, który zwiększa zapotrzebowanie na energię. Zakładając, że omawiany przykładowy człowiek co drugi dzień biega, spalając za każdym razem 500 kcal, jego zapotrzebowanie na Kalorie w tych dniach zwiększa się do 3000 kcal. Przykładowy człowiek może tą sytuację wykorzystać i spożyć 2400 kcal, aby w dniach treningu schudnąć o 600 Kalorii, bądź może spożyć np. 2800 kcal, co mimo wszystko pozwoli mu stracić na wadze 200 kcal.

    fitness-1348867_640
    stretching-498256_640

    Odchudzanie trwa wieki!

    Optymistyczne do tej pory obliczenia matematyczne są potężną zachętą. Świadomość tego, że odchudzanie jest aż tak matematycznie proste, jest wspaniała, jednak czas wylać wiadro zimnej wody. Odchudzanie tego rodzaju trwa wieki. Jest zdrowe, skuteczne, ale bardzo długie.

    Nasz świat tak już funkcjonuje, kto się chce szybko wzbogacić, najprawdopodobniej zrobi sobie krzywdę. Nawet jeśli taka osoba nie trafi do więzienia, czy na drugi świat, najpewniej nie będzie potrafiła dobrze obracać szybko zarobionymi pieniędzmi i ostatecznie wszystkie je straci. Podobnie kulturysta, który chce zbyt szybko dobrze wyglądać, niemal na pewno zrobi sobie krzywdę krótko lub długo terminowo. Ucząc się w trybie intensywnym, szybko się wiedzę zapomni. Tak działa w tym świecie wszystko, również odchudzanie.

    Chcąc schudnąć w szybkim tempie, na pewno sobie zaszkodzisz na jeden z wielu sposobów. To może być efekt jojo, który Cię zniechęci, zaniedbanie spożycia białek, które wyniszczy Twój organizm, ogólne zatrucie organizmu tabletkami, bezpłodność spowodowana niedoborem tłuszczu lub dowolna inna krzywda, którą możesz sobie wyrządzić podejmując działanie bez podjęcia wcześniejszego wysiłku związanego z nabyciem wiedzy w temacie.

    Próbowanie setek sposobów szybkiego odchudzania może trwać wiele lat. Ten sam czas można poświęcić na odchudzanie powolne, ale skuteczne. Dieta odchudzająca jest z góry skazana na niepowodzenie, ponieważ z założenia jest tymczasowa. Skuteczne odchudzanie jest możliwe tylko poprzez wyrobienie sobie zdrowych nawyków. Musisz uświadomić sobie, że już nigdy nie będziesz prowadzić takiego stylu życia jak do tej pory. Podejmujesz zmianę nawyków na zawsze. To jedyny sposób na zrzucenie wagi - najtrudniejszy, najdłuższy, bez żadnych trików, diet, głodówki, faszerowania się czymś, czego nie lubisz.

    man-1245658_640