Osoby aktywne fizycznie są mniej podatne na depresję

  • Godzina aktywności fizycznej na tydzień

    Sydney (Australia) - Jedna godzina regularnej aktywności fizycznej na tydzień może wystarczyć, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia depresji. Nawet czynności, które nie wymagają dużego wysiłku, takie jak chodzenie, pływanie czy jazda na rowerze, mogą mieć efekt ochronny. Jednak nie było dowodów na działanie zapobiegawcze, które przeciwdziała zaburzeniom lękowym, twierdzą naukowcy w „American Journal of Psychiatry“.


    Na razie nie wiadomo, w jaki sposób pozytywny wpływ aktywności fizycznej oddziałuje na zdrowie psychiczne."Wiedzieliśmy, że trening fizyczny może pomóc w leczeniu istniejącej depresji" - mówi Samuel Harvey z University of New South Wales w Sydney. „Ale teraz, po raz pierwszy, byliśmy w stanie pokazać, że może to również mieć działanie ochronne w odniesieniu do przyszłych zaburzeń depresyjnych”.

    woman-1661548_640
    yoga-1434787_640

    Zaburzenie psychiczne przyczyną ograniczonej aktywności fizycznej

    Wcześniejsze badania już potwierdziły związek pomiędzy niską aktywnością fizyczną i zwiększoną podatnością na depresję. Nie było jednak wykluczone, że zaburzenie psychiczne nie jest skutkiem, ale przyczyną ograniczonej aktywności fizycznej. Aby w dużej mierze wykluczyć możliwość wystąpienia takiej odwrotnej przyczynowości, Harvey i jego koledzy oparli swoje badania na grupie osób zdrowych fizycznie i psychicznie.


    Prawie 34. 000 mężczyzn i kobiet z norweskiej prowincji miało średnio 45 lat. Na początku badania zapytano ich o częstotliwość i intensywność aktywności fizycznej w czasie wolnym. Po jedenastu latach badacze sprawdzili te dane u 22 563 wolontariuszy. U 1578 osób stwierdzono oznaki zaburzeń depresyjnych, u 1972 osób stwierdzono cechy zaburzeń lękowych.

    Sport a zaburzenia lękowe

    Ci, którzy nie ćwiczyli regularnie, mieli o 44% wyższe ryzyko depresji w porównaniu z tymi, którzy byli aktywni fizycznie przez co najmniej jedną do dwóch godzin tygodniowo. Czas ćwiczeń przedłużony do czterech lub więcej godzin tygodniowo lub szczególnie intensywna aktywność nie wzmocniły tego związku.


    Nie było związku między sportem a zaburzeniami lękowymi. W ocenie statystycznej wzięto pod uwagę takie czynniki, jak wiek, płeć, wykształcenie, status społeczny, waga ciała oraz spożycie alkoholu i tytoniu. Według wyników, dwanaście procent zdiagnozowanych przypadków depresji można było zapobiec poprzez lekki fizyczny trening jednej godziny tygodniowo, piszą autorzy.

    young-woman-2699780_640
    jogger-1379443_640

    Aktywność fizyczna i pozytywny wpływ

    Kontakt społeczny związany z regularną aktywnością fizyczną i pozytywny wpływ na różne funkcje organizmu nie były wystarczającymi wyjaśnieniami dla wyników badania. Tak więc, dobrze znany wpływ na zdrowie treningu sportowego na funkcje układu sercowo-naczyniowego zwiększa się, gdy czas trwania aktywności wzrasta od jednej do dwóch, lub trzech godzin na tydzień.  


    Jednak wpływ na ryzyko depresji osiągnął maksimum po około godzinie. Z jednej strony czynniki takie jak predyspozycje genetyczne, cechy osobowości i postawy wobec zachowań świadomych zdrowotnie mogą odgrywać pewną rolę - wyjaśniają naukowcy. Z drugiej strony można sobie wyobrazić, że aktywność fizyczna może nasilić procesy biochemiczne w układzie nerwowym lub spowodować zmiany psychologiczne, które chronią przed zaburzeniami depresyjnymi.