Przeprowadzasz rekrutację? Pamiętaj o wiadomości zwrotnej!

  • Osoby poszukujące pracy często skarżą się, że większość firm organizujących rekrutację zapomina o tym, by... poinformować ich o wyniku rekrutacji. W efekcie nie wiedzą oni, czy powinni szukać dalej, czy może jeszcze czekać.

    W jaki sposób poradzić sobie z tą częścią rekrutacji?

    Przeprowadzenie rekrutacji to dla każdego pracodawcy wyzwanie. Poza koniecznością wygospodarowania czasu na zapoznanie się z dokumentami aplikacyjnymi, trzeba również zaplanować spotkania z poszczególnymi kandydatami. Zdarza się, że wszystkie te działania należy pogodzić z bieżącą działalnością przedsiębiorstwa.


    Jeżeli rekrutację przeprowadza duży podmiot, najczęściej możliwe jest oddelegowanie pracowników do wykonania tych zadań – uzgadnia się z nimi wyłącznie to, jakimi umiejętnościami powinien cechować się potencjalny pracownik. Utrudnione zadanie mają jednak niewielkie firmy, działające na rynku lokalnym. W jaki sposób przeprowadzić rekrutację, by wizerunek przedsiębiorstwa nie ucierpiał?


    control-427510_640
    drink-864958_640

    Szukanie nowego pracownika to proces dość skomplikowany. Jak poprawnie przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną? Kiedy pomogą specjaliści?


    Każdy pracodawca rozważający zatrudnienie kolejnego pracownika może samodzielnie przeprowadzić rekrutację, ale może też zdecydować się na skorzystanie z pomocy podmiotu zewnętrznego – wyspecjalizowanej agencji pracy.


    W drugim przypadku nie tylko można zaoszczędzić czas, lecz także zastosować rekrutację ukrytą. Ta jest bowiem coraz popularniejsza. Dotyczy to jednak głównie dużych podmiotów, które nie chcą się ujawniać, by móc zatrudnić najlepszego z możliwych kandydatów.


    Skorzystanie z pomocy zewnętrznej agencji jest o tyle dobrym rozwiązaniem, że pracodawca może ustalić z doradcami zawodowymi umiejętności czy doświadczenie, jakimi powinien charakteryzować się potencjalny pracownik.

    W praktyce pracodawca może liczyć również na przesłanie przez agencję pracy specjalnych listów wybranych kandydatów. To opinia specjalisty, którą może wziąć pod uwagę decydując się na jedną z przedstawionych kandydatur.


    Samodzielna organizacja to wyzwanie

    Organizowanie rekrutacji w firmie to wyzwanie. Jeżeli jednak pracodawca jest w stanie rozdzielić pracę między pracownikami w taki sposób, że sam będzie miał czas na przejrzenie spływających na firmową skrzynkę dokumentów, to niezbędne będzie przygotowanie pytań czy zadań dla zaproszonych kandydatów.


    W takim przypadku konieczne jest stworzenie bazy kontaktów – na barkach osoby przeprowadzającej rekrutację spoczywa również poinformowanie poszczególnych kandydatów o wynikach.

    Informację zwrotną osobom ubiegającym się o posadę przekazać można zarówno na wskazany w CV adres mailowy, jak i numer telefonu.

    work-management-907669_640
    wood-926606_640

    Ważne jednak, by o tej kwestii nie zapominać. W ten sposób można nie tylko uchronić wizerunek firmy, lecz także zademonstrować swój profesjonalizm.

    Rozmowa telefoniczna? To nie jest potrzebne

    Z całą pewnością pracodawca, który zdecydował się na samodzielne przeprowadzenie rekrutacji nie musi telefonować do każdego z kandydatów. Trudno wyobrazić sobie takie przedsięwzięcie, jeżeli weźmie się pod uwagę fakt, że na niektóre stanowiska kandyduje po 100 czy 200 osób.


    Z całą jednak pewnością informacja zwrotna w postaci rozmowy telefonicznej jest mile widziana już na ostatnim etapie przeprowadzania rekrutacji. Wówczas najczęściej pozostaje jedynie kilku kandydatów, zaś poinformowanie ich o wynikach będzie miało znaczenie dla wizerunku firmy w ich oczach.


    Przeprowadzając rozmowę telefoniczną nie warto wdawać się w szczegóły. Najlepiej, by osoba, która będzie rozmawiała z kandydatem po prostu poinformowała go, że na stanowisko został wybrany ktoś innym. Przechodzenie do szczegółów jest o tyle niewskazane, że część kandydatów może nie zgadzać się z wystawioną oceną.