Twój wizerunek w sieci – jak i dlaczego warto o niego dbać?

  • Wpływ wizerunku na nasze życie

    Sposób, w jaki postrzegani jesteśmy w internecie, może mieć wyraźny i wymierny wpływ na inne aspekty naszego życia. Jeśli zadbamy o niego prawidłowo - mamy szansę pokazać się jako inteligentni, oczytani ludzie o wysokiej kulturze osobistej i bogatym zakresie zainteresowań.


    Ale ta sama osoba, nieumiejętnie kreująca swój portret w internecie, może sprawiać wrażenie wręcz odwrotne. Dlaczego więc warto dbać o swój wizerunek w sieci? Jak to robić? I czym skutkować może popełnienie błędu z perspektywy firmy oraz zwykłego użytkownika internetu?

    prowadzeniesocialmedia
    business-1839876_1280 2

    Anonimowość w sieci - fakt czy iluzja?

    Przyznać trzeba, że kwestia anonimowości w internecie jest kwestią nieoczywistą. Rzecz jasna, korzystając z portali społecznościowych możemy posługiwać się dowolnym nickiem, niekoniecznie prawdziwym imieniem i nazwiskiem. Ale zidentyfikować nas można przecież także na podstawie adresu poczty elektronicznej lub po numerze IP. I w tym miejscu nasza anonimowość się kończy.


    Trzeba wiedzieć, że obecnie to właśnie internet jest najważniejszym medium dostarczającym nam wiedzy o innych osobach oraz firmach. Zdobywamy dzięki niemu przydatne informacje, używamy go do rozrywki czy robienia zakupów, prowadzimy blogi, sprzedajemy, prowadzimy firmy. Musimy więc mieć świadomość tego, że każdy użytkownik może mieć wgląd w nasze konto czy konta, czytać nasze wypowiedzi i sprawdzać działania. Wniosek z tego może więc być tylko jeden - musimy bardzo dbać o rodzaj i jakość informacji, które publikujemy w internecie na swój temat.

    Dlaczego warto dbać o to, co publikujemy na swój temat?

    Przede wszystkim dlatego, że robiąc to niedbale, możemy zniechęcić do siebie innych ludzi. A to nabiera szczególnego znaczenia w przypadku tych użytkowników, którzy właśnie szukają nowej pracy lub prowadzą firmę i wciąż próbują pozyskać kolejnych klientów lub partnerów biznesowych.


    Wyobraź sobie więc, że szukasz do swojej firmy nowego pracownika. Jaki kandydat Cię zainteresuje? Taki, który zaznacza swoją pozycję w branżowych dyskusjach i inicjatywach czy może taki, który na swoim profilu w social media ma ustawiony status “arystokracja nie pracuje”? Wybór jest oczywisty, nawet jeśli ta druga osoba w gruncie rzeczy także jest profesjonalistą w swojej dziedzinie.


    Pierwsze wrażenie jest w sieci tak samo istotne jak w realnym życiu. Jeśli więc na rozmowę kwalifikacyjną lub biznesową idziemy odpowiednio przygotowani, to warto starania te uzupełnić wizerunkiem, który tworzymy w internecie.

    startup-849804_1280 3
    laptop-3112412_1280 3

    Jak dbamy o swój wizerunek w sieci - 3 taktyki

    Zauważyć można obecnie wyraźnie trzy trendy, którymi kierowany jest wizerunek w sieci. Pierwszym z nich jest tworzenie go byle jak - chaotycznie i niedbale. Bezrefleksyjne zamieszczanie na profilu treści, które wydają się nam zabawne lub interesujące, może przynieść wiele szkody. Dobrym przykładem będą w tym przypadku zdjęcia z mocno zakrapianych imprez, kontrowersyjne żarty czy niesmaczne komentarze. Wszystko to może skutecznie zniechęcić do kontaktu i nawiązania współpracy.


    Drugą taktyką jest brak jakiejkolwiek aktywności w sieci. Dokładnie odwrotna do pierwszej, lecz niestety podobnie szkodliwa. W przypadku firm nieobecność w internecie może skutkować brakiem zaufania do marki. Firma nie istniejąca w internecie sprawia wrażenie archaicznej i przestarzałej. A każdy z nas poszukuje przecież nowoczesnych, zgodnych z aktualnymi trendami, produktów i usług.


    Ostatnią z taktyk kreowania wizerunku jest taktyka pośrednia - jesteśmy obecni i aktywni, ale zamieszczane przez nas treści są starannie selekcjonowane. Bez kompromitujących zdjęć i żenujących żarcików, za to opisujące nasze zainteresowania, specjalizacje i pokazujące nas z najlepszej strony.

    Stwórz swój wizerunek w sieci - skorzystaj z profesjonalnych usług

    Kreowanie w sieci wizerunku firmy kryje w sobie wiele pułapek - od nieczytelnego lub po prostu nietrafionego logo, poprzez brak identyfikacji wizualnej, aż na niepoprawnie prowadzonej kampanii w social mediach skończywszy. Na szczęście w zadaniu tym mogą nas wyręczyć agencje interaktywne, takie jak Jaaqob Holding - https://www.jaaqob.pl/.


    To marka, która już od 13 lat realizuje dla swoich klientów projekty z zakresu projektowania stron internetowych, kampanii marketingowych, kreowania wizerunku, obsługi social mediów i wielu innych. Zaufały jej największe firmy na rynku - National Geographic, Pilsner Urquell, Audi, Sephora, Mazda i inne. A co Twoja firma może zyskać dzięki takiej współpracy?

    prowadzeniekampanii
    starbucks-2226719_1280 3

    Logo - pierwszym krokiem do sukcesu każdej marki

    Czy logo firmowe rzeczywiście jest tak istotne? Tak, ponieważ pozwala firmie zaistnieć w świadomości potencjalnych i obecnych klientów. Wystarczy tylko pomyśleć o swoim ulubionym napoju gazowanym, wymarzonym samochodzie czy banku, w którym mamy konto, a w naszej głowie natychmiast pojawi się firmowy znak.


    Odpowiednio zaprojektowane logo pozostaje w pamięci i nieodłącznie przypomina klientom o zadowoleniu, jakiego doświadczyli dzięki zakupieniu towaru czy usługi od konkretnej firmy, a w przyszłości skłoni ich do ponownego skorzystania z jej oferty, jeśli tylko znów będą poszukiwali asortymentu z tej kategorii.


    Jakie powinno być dobre logo? Proste, unikalne, nowoczesne. Jego stworzenie jest jednak procesem wieloetapowym, obejmującym nie tylko samo wykonanie projektu, ale także na przykład badania i analizę rynku, a więc jego realizację warto zlecić specjalistom.

    Identyfikacja wizualna jako solidny fundament rozwoju firmy

    System identyfikacji wizualnej pozwala osiągnąć spójny, konsekwentny i rozpoznawalny wizerunek marki, wyróżniając ją na tle innych. Składają się na niego elementy takiej jak logo lub symbole firmowe, unikalna kolorystyka produktów oraz ich opakowań, wnętrz salonów firmowych, druków firmowych, wizytówek, oznakowanie samochodów i wiele innych.


    Stworzenie tak szerokiego wachlarza elementów budujących markę nie jest proste i wymaga specjalistycznych narzędzi i działań. Oznacza konieczność przeprowadzenia badania rynku i konkurencji, wymaga bowiem zbudowania dla marki konkretnych skojarzeń i wywołania określonych emocji - czy marka ma się kojarzyć z luzem i swobodą, czy też może elegancją i luksusowością? Nie bez powodu najbardziej rozpoznawalne marki na świecie mają perfekcyjnie dopracowaną kwestię identyfikacji wizualnej.

    apple-1853259_1280 2
    web-design-1953128_1280

    Social media - wykorzystaj ich moc

    Media społecznościowe to, jak już wspomnieliśmy, jeden z najważniejszych kanałów komunikacji międzyludzkiej. Można więc, a nawet trzeba, wykorzystać je także w kontaktach z klientami - trzeba tylko wiedzieć jak to robić. Nie masz jeszcze firmowego profilu na Facebooku lub LinkedIn? A może masz, lecz z niego nie korzystasz? To poważny błąd i marnotrawienie potężnej szansy na zbudowanie dobrych relacji biznesowych. W ofercie Jaaqob Holding znajdziesz pełen zakres usług związanych z kreowaniem wizerunku Twojej firmy w social mediach - od założenia profilu po obsługę komunikatora i moderację wpisów.


    Zbudowanie wizerunku w sieci nie jest więc sprawą łatwą. Z pewnością wymaga wiedzy i znajomości specyfiki środowiska rynkowego, zachowań klientów i konkurencji, narzędzi oraz wyczucia i pomysłowości. Nie ma co ukrywać, że jest także działaniem wyjątkowo pracochłonnym. Dlatego też, jeśli prowadzisz biznes, pozostaw kwestię wizerunku Twojej firmy profesjonalistom.