Przygotowujesz się do otwarcia własnej restauracji i jesteś na etapie tworzenia menu? A może już prowadzisz własny biznes i chcesz uaktualnić kartę dań? Menu robi na gościach równie ważne pierwsze wrażenie, jak wystrój lokalu. Odpowiednio ułożona karta dań zwiększa zyski o 10-15%, warto więc dokładnie przemyśleć jej kompozycję. Dowiedz się jak zaprojektować menu restauracji tak, żeby było przejrzyste, przyjemne dla oka i zapadało w pamięć.
Obowiązkowe elementy menu restauracji
Na okładce karty dań koniecznie umieść logo restauracji tak, żeby było widoczne i zapadało w pamięć. Na pierwszej stronie powinno znaleźć się zdjęcie szefa kuchni z jego nazwiskiem. Możesz też dodać krótką notkę biograficzną lub parę słów od szefa kuchni. Goście będą wiedzieli, kto dla nich gotuje – zyskasz ich zaufanie i przywiązanie. Podaj również godziny otwarcia oraz profile w mediach społecznościowych, żeby goście mogli być na bieżąco.
Od 2014 roku w menu musi znaleźć się informacja o alergenach. Wymień te produkty obok dań, w których występują.
Jeżeli przewidujesz dużą ilość zagranicznych gości, koniecznie stwórz przynajmniej dwujęzyczne menu. Pamiętaj, żeby dokładnie sprawdzić nazwy potraw w obcym języku, żeby uniknąć pomyłki. Pomyśl również o zdjęciach dań – nie jest to często spotykany zabieg, ale jeżeli dania są wyjątkowo reprezentacyjne, to wiele zyskasz.
Ilość dań w menu restauracji
Podstawą jest krótka karta, zawierająca dania z jednego rodzaju kuchni. W oczach gości zyskujesz wiarygodność i profesjonalizm. Karta dań musi być wyraźnie podzielona na sekcje. Przeważnie wyróżniamy 6 części: przystawki, zupy, dania główne, desery, dodatki i napoje. Często sekcja dań głównych jest dodatkowo podzielona na rodzaje dań, na przykład makarony, czerwone mięso, kurczak, ryba. Dzięki temu karta jest różnorodna. Najlepiej, żeby każda część zawierała od 3 do 8 pozycji. To zapewnia przejrzystość karty i sugeruje klientom, że dania są przygotowywane ze świeżych składników.
Nazwy dań powinny być oryginalne, ale nie przekombinowane. Nie mogą też brzmieć podobnie do siebie, ponieważ klient nie będzie wiedział, co zamówić. Warto używać przymiotników kojarzących się z jedzeniem, typu „kruchy”, „soczysty”, „pikantny”, „intensywny”. Pod nazwą potrawy lub obok niej wypisz składniki. Jeżeli oferujesz opcje do wyboru, wymień je wszystkie. Na przykład, jeśli oprócz ziemniaków gość ma do wyboru ryż lub frytki, należy to każdorazowo podkreślić. Podaj też gramaturę i informację o ostrości potraw.
Bardzo dobrą praktyką jest miesięczne podsumowanie i sprawdzanie, które dania najlepiej się sprzedają. Możesz też zaoferować wkładkę z daniami sezonowymi, a te, które będą się cieszyły największym powodzeniem, włączyć na stałe do menu restauracji.
Szata graficzna menu restauracji
Tutaj najważniejsza jest estetyka i przejrzystość. Menu restauracji musi być spójne pod względem stylu i palety barw z wystrojem lokalu oraz z rodzajem serwowanych potraw. Wszystkie te elementy muszą tworzyć harmonijną całość.
Klient restauracji przeciętnie skanuje menu przez 109 sekund. To bardzo niewiele czasu, żeby zyskać i zatrzymać jego uwagę. Ważną rolę odgrywa tu dobrze zaprojektowany układ tekstu. W przypadku jednostronicowego menu gość kieruje wzrok na środek. Jeśli menu ma dwie strony, uwaga jest kierowana na środkową część drugiej strony. Przy trzech stronach jest to środkowa część dolnej części karty.
Menu pełni przede wszystkim rolę informacyjną, jego treść musi więc być dostępna dla każdego. Najczęściej spotykany format karty to A4. Wszystkie informacje powinny być podane czcionką o prostym, łatwym do odczytania kroju. Najlepiej sprawdza się Times New Roman lub Calibri. Układ dań powinien być przejrzysty, więc zachowaj duże odstępy pomiędzy kolejnymi pozycjami. Ceny powinny być dobrze widoczne i najlepiej zaokrąglone, bez końcówek.
Płatnik kelnerski dopasowany do menu restauracji
Menu będzie wielokrotnie przeglądane i wertowane, dlatego użyj najwyższej jakości materiałów. Solidnie wykonana karta dań będzie bardziej odporna na uszkodzenia, strony nie będą się rozdwajać i zaginać. Pamiętaj też, żeby regularnie przeglądać wszystkie karty, dbać o ich czystość i naprawiać ewentualne uszkodzenia. Stan, w jakim jest menu, bardzo mocno wpływa na wyobrażenia gości o poziomie dbałości o lokal i jakość serwowanych potraw.
Kolejnym bardzo ważnym elementem jest płatnik kelnerski. Bez niego nie ma możliwości podania rachunku. To ostatni element, który gość widzi przed opuszczeniem lokalu. Zgodnie z psychologicznym efektem świeżości wrażenie, jakie zrobi płatnik, zostanie z klientem dłużej, niż wrażenie, jakie wywołały inne elementy restauracji. Płatnik kelnerski musi pasować stylem do stylu menu. Powinien mieć logo, taki sam kolor i jakość materiału. Bogaty wybór płatników kelnerskich znajdziesz na stronie http://k-arty.pl/. Płatniki wykonane są z najlepszej jakości materiałów, z dbałością o każdy detal. Do wyboru są dwie formy: płaska lub szkatułkowa.
Menu jest wizytówką każdej restauracji. Zastosowanie uniwersalnych reguł projektowania kart dań jest kluczowe dla każdego lokalu gastronomicznego. Dobrze zaprojektowane menu restauracji ma bezpośredni wpływ na sprzedaż i świadomość marki. Jeżeli karta dań w Twojej restauracji odbiega od wytycznych, to czas najwyższy ją poprawić. Nie zapomnij o postawieniu kropki nad i – zakupie dopasowanego do menu płatnika kelnerskiego.